Met jouw introductietekst geef je deelnemers een beeld van wie jij bent en wat je doet. Maar hoe zorg je ervoor dat deze introductie ook aantrekkelijk is om te lezen?  Onderstaand een aantal tips.

Schrijf in de derde persoon

Het lijkt misschien afstandelijk, maar het werkt. Door in de derde persoon te schrijven lijkt het of iemand anders jou omschrijft. Dit geeft meer vertrouwen en komt minder arrogant over dan de ik-vorm.

Begin de introductie met je naam

Mensen willen weten wie ze "tegenover" zich hebben. Door je voor- en achternaam te gebruiken stel je jezelf toegankelijk op. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een aanhef of je voorletters en achternaam te gebruiken maar wees je bewust dat dit direct meer afstand creëert. 

Het gebruik van eventuele titels kan zowel vertrouwen geven als afstand creëren. Je kunt dit testen door je profiel na een aantal maanden aan te passen.

Deel jouw succesverhalen en verbind deze met het doel van de deelnemer

Wees niet te verlegen. Deel wat je hebt bereikt; je opleiding, je publicaties, een relevante levenservaring waar je trots op bent, of je persoonlijke visie op het veranderen van levensstijl. Verbind jouw kennis vervolgens met wat jij kunt betekenen voor een deelnemer.

Vertel iets persoonlijks over jezelf

Sluit je introductie af met een persoonlijk tintje. Dit zorgt voor een connectie tussen jou en de deelnemer. En dit mag prima iets grappigs zijn of een mooie quote, maar laat zien dat je een mens bent.

Tekst klaar? Schrappen maar!

Ervaring leert ons dat de meeste mensen niet van hele lange teksten houden. Houd je introductietekst daarom kort; dat wil zeggen niet langer dan twee á drie regels.

Heeft u het antwoord gevonden?